WAT IS SCOUTING

SCOUTING STAAT VOOR UITDAGING!

Bij onze vereniging staan fun, teamwork en gezelligheid bovenaan. We organiseren leuke, afwisselende en spannende activiteiten waarmee meiden en jongens worden uitgedaagd zich persoonlijk te ontwikkelen. De leukste vrijetijdsbesteding voor jong en oud!

Leuke feitjes over scouting:

• Scouting Nederland is de grootste jeugd- en jongerenorganisatie van Nederland met meer dan 100.000 leden
  • Wereldwijd zijn ruim 40 miljoen meiden en jongens lid van Scouting
  • Er zijn meer dan 1.000 Scoutinggroepen in heel Nederland
  • In 80% van alle gemeenten zijn één of meer Scoutinggroepen actief
  • 75% van de vrijwilligers is jonger dan 25 jaar en zij besteden gemiddeld 8 uur per week aan Scouting
  • 25% van de Scoutingvrijwilligers is ook vrijwilliger bij een andere organisatie
  • Koningin Máxima is beschermvrouwe van Scouting Nederland

OVER SCOUTING OUD BEST

GESCHIEDENIS IN VOGELVLUCHT

In 1945, vlak na de tweede wereldoorlog, hadden de Rector Schraven en Martien Leytens het idee om een verkennersgroep op te richten voor jongens uit de Odulphusparochie. De 40 leden van toen vormden het begin van de groep die we nu -ruim 70 jaar later- kennen als Scouting Oud Best.

Onze blokhut in de jaren 60

Onze scoutinggroep was enkele tientallen jaren geleden nog onderverdeeld in twee gescheiden groepen: St. Irmine voor de meisjes (kabouters en gidsen) en St. Jan Don Bosco voor de jongens (welpen, verkenners en rowans). In de jaren tachtig werden deze groepen samen ondergebracht in de Stichting Scouting Oud Best. Inmiddels behoort onze groep tot de grootste scoutinggroepen in de regio Eindhoven met zo’n 160 actieve (staf)leden.

OVER ONZE SCOUTINGGROEP

Scouting Oud Best is één van de twee scoutinggroepen in de gemeente Best. Onze thuishaven is de Blokhut, omringt door het groen van de Sonse bossen. Zodra het een beetje droog is vind je de groepen in de bossen of op ons speelveld. En bij slecht weer? Dan zit iedereen lekker warm en droog in de Blokhut. De perfecte locatie voor onze speltakken.

BESTUUR

Binnen Scouting Oud Best zijn twee besturen, namelijk het Stichtingsbestuur en het Groepsbestuur. Het Stichtingsbestuur houdt zich onder andere bezig met de financiële kant van onze vereniging en de facilitaire zaken, zoals onze mooie Blokhut. De verantwoordelijkheden van het Groepsbestuur liggen bij de dagelijkse gang van zaken binnen de groep. Denk hierbij aan de kwaliteit van het spel, voldoende leiding en uiteraard de onderlinge sfeer.

VRIJWILLIGERS

Leiding geven bij een leeftijdsgroep die je aanspreekt, meewerken om leuke activiteiten te organiseren of gewoon een klusje doen op het moment dat het je uitkomt. Zelfs als je je maar een uurtje per maand kunt inzetten, ben je voor Scouting al een supervrijwilliger! Er zijn verschillende vrijwilligersklussen en daarvan is er altijd wel eentje die aansluit bij jouw kwaliteiten of juist bij datgene wat jij nog wilt leren.

• Klussers
  • Poetsers